28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

25. 10.–3. 11. 2024
PřihlásitČeštinaEnglish

Filmy festivalu



*
*
*
*
*
Resetovat filtr
(P.S.)

(P.S.)

Silvan Skrivanic byl posledním obyvatelem odlehlého ostrova v Jaderském moři, ovšem i stopy jeho existence postupně mizí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ať už ve vzpomínkách jiných, nebo v krajině zpustošené nelítostným klimatem. S blednoucími stíny lidské duše jako by z ostrova mizel život sám, zanechávaje za sebou jen vítr, kostry živočichů a nápisy na zdech, které pro ostatní ztratily význam.„Stopy poslední duše a otisky její existence, vzkazy místa, kde všechno zmizelo.“
režie: Aleš Suk
originální název: (P.S.)
země: Chorvatsko
rok: 2024
délka filmu: 15 min.
Krátká radostSvětová premiéra
[razgovory o važnom]

[razgovory o važnom]

Ponoření se do světa, ve kterém se za největší projev sebeobětavosti považuje smrt za vlast. Režisér ruského původu si naivně myslel, že z takového světa utekl.
režie: Georgij Mežujev
originální název: [razgovory o važnom]
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 8 min.
FAMU uvádíSvětová premiéra
#3

#3

Drobný zdroj světla v pohybu je zachycen extrémně pomalou expozicí, díky které zanechává v emulzi stopu po své trajektorii. Autor si pro svůj film číslo 3 připravil rozsáhlou partituru o 13 částech, do které zahrnul délku expozice, barvu, pozici kamery, šířku světelné stopy a rychlost pohybu. Zároveň však světlo přichytil k dvojitému kyvadlu, které se za jistých okolností chová naprosto nepředvídatelně.„Již dlouho mě fascinuje skutečnost, že je možné vytvořit statický obraz pomocí pohybu a že je možné znovu vytvořit pohyb tím, že ukážete několik těchto statických obrazů za sebou. Tímto způsobem jsou jak samotné obrazy, tak i jejich transformace způsobeny interferencí mezi pohybem jednoho jediného světelného zárodku a pohybem filmové kamery. Považuji to za jakýsi bod nula fotograficky zaznamenaného filmu.“ - Joost RekveldZdroj: joostrekveld.net
režie: Joost Rekveld
originální název: #3
země: Nizozemsko
rok: 1994
délka filmu: 5 min.
Fascinace: Výpočetní filmČeská premiéra
1489

1489

27. září 2020 vypukla druhá válka o Náhorní Karabach mezi mezinárodně neuznanou Republikou Arcach a Ázerbájdžánem. Během tohoto čtyřiačtyřicetidenního konfliktu zmizel uprostřed válečné zóny mladší bratr režisérky, Soghomon, který právě absolvoval vojenskou službu. Ve snaze vypořádat se se strachem a nejistotou, které ochromily její rodinu po dobu dvou následujících let, kdy se Soghomona pokoušeli usilovně najít, Shoghakat Vardanyan začala zaznamenávat každodenní realitu na kameru svého telefonu. Pozoruhodně vyspělý, trýznivý i nadějeplný dokumentární debut režisérky, jež s filmem do té doby neměla žádné zkušenosti, dokazuje, že i se sebebolestnější ztrátou se lze smířit teprve ve chvíli, kdy je uzavřená.„Tento film jsem natočila pro lidi, kteří jsou stále drženi v zajetí, a pro všechny rodiny, které někoho ztratily. Je to emocionálně velmi náročný film, ale možná pro ně jeho sledování může být terapeutické.“ — Shoghakat VardanyanZdroj citátu: IDFA
režie: Shoghakat Vardanyan
originální název: 1489
země: Arménie
rok: 2023
délka filmu: 76 min.
SouhvězdíČeská premiéra
31/75 Asyl

31/75 Asyl

Během tří předjarních týdnů zachycoval filmař tentýž panoramatický výhled z okna. Do kamery přitom denně vkládal v opakujícím se pořadí tři totožné role filmu, avšak na objektiv každý den nasadil jinak proděravělou masku a otevíral clonu v různých úsecích z 90 metrů filmového pásu. Podle předem daného schématu tak vznikla časosběrná koláž, v níž se vedle sebe vyjevují okamžiky jednoho místa z různé doby.
režie: Kurt Kren
originální název: 31/75 Asyl
země: Rakousko
rok: 1975
délka filmu: 8 min.
Fascinace: Výpočetní filmČeská premiéra
36

36

Kvadratické číslo 36 a jeho podmnožiny, včetně prvočísel, na které ho lze rozložit, funguje jako základní organizační princip dvouminutového videa rozděleného do tří polí, v nichž se odehrávají proměny vertikálních a horizontálních struktur, které propojuje minimalistický elektronický soundtrack Stefana Németha. Práce připomíná ranou digitální estetiku, absolutní film i minimalistické kompozice.
režie: Lotte Schreiber, Norbert Pfaffenbichler
originální název: 36
země: Rakousko
rok: 2001
délka filmu: 2 min.
Fascinace: Výpočetní filmČeská premiéra
4070+1

4070+1

Film zachycuje fungování a samotnou radost z existence jako takové fotbalové týmu z Litoměřicka FK Třeboutice, jenž je poslední ve v nejnižší fotbalové lize a tím pádem i poslední v republice.
režie: Albert Husák
originální název: 4070+1
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 7 min.
FAMU uvádíSvětová premiéra
59. vteřina

59. vteřina

Experimentální film nahlíží drobnohledem entomologa cyklické vzorce chování propojující člověka se světem hmyzu. Stejně jako fíková vosa neodvratitelně nachází smrt při opylování květu fíkovníku, vrháme se i my do tanců vášně a smrti. Přitahováni svůdnou vůní vábení a nevyhnutelnosti definitivního konce. „Věřím, že dokumentární filmy, a umění obecně, dokážou alchymickým způsobem zpracovat realitu tak, aby měla správnou reprezentaci.“Zdroj citátu: Dok.revue
režie: Kateryna Ruzhyna
originální název: 59th second
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 5 min.
Studentstvo uvádíSvětová premiéra
A Memoir in Dance

A Memoir in Dance

Předehrou k záběru z autorského tanečního představení, v němž se pohyby tanečnice a jejího dvojníka jemně desynchronizují, je intimní samomluva o paměti, snech a úzkosti, která na sebe bere podobu terapeutického dialogu. Autorčin hlas ve výrazně stereofonním záznamu interpretuje text vycházející z jejího deníku.
režie: Ayushi Alva
originální název: A Memoir in Dance
země: Indie, Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 10 min.
Fascinace: Exprmntl.czSvětová premiéra
Abstronic

Abstronic

Vzdouvající se, rotující a skotačící Lissajousovy obrazce, které tvoří křivky, vzniklé při skládání dvou navzájem kolmých kmitů, pozorně sledují soundtrack tvořený skladbou Hoe Down (1942) Aarona Coplanda a Ranch House Party Dona Gillise. Film vznikl s pomocí přístroje využívajícího osciloskop navržený v Bellových laboratořích.„Krásné Lissajousovy křivky mohou vytvářet choreografii, která inspiruje a povzbuzuje představivost. Výsledná krása a pohyb naznačují jevy subatomárního světa, do této doby lidské mysli přístupné jen jako matematické možnosti.“Zdroj: CVM
režie: Mary Ellen Bute
originální název: Abstronic
země: Spojené státy
rok: 1952
délka filmu: 6 min.
Fascinace: Výpočetní film
Aby sme v pokoji žili

Aby sme v pokoji žili

Agitka venovaná povojnovej výmene obyvateľstva na juhu Slovenska. Dokument o slovensko-maďarskej presídľovacej akcii na juhu Slovenska. Film vysvetľuje – samozrejme zo slovenskej perspektívy, akým spôsobom výmena prebiehala, ako napohľad malebne vyzerala, aké boli jej „čísla“ a mali byť jej kultúrne efekty. Hoci nikdy nešlo o vyslovenú traumu (podobnú nemeckému odsunu), slovensko-maďarské vzťahy sa, aj vďaka nešikovnosti neskorších politikov, dodnes celkom neustálili.
režie: Viktor Kubal
originální název: Aby sme v pokoji žili
země: Československo
rok: 1946
délka filmu: 14 min.
Máme svoj film! Obrazy Slovenského štátuČeská premiéra
Acedia

Acedia

Úlomky každodenní rutiny – spánek, kafe, potrava, prášky a výřezy nehostinného výhledu z okna – uvádí slovníkové heslo vysvětlující termín „acedia“, duchovní apatie projevující se paralyzující lhostejností k sobě i okolí. V této stop-motion animaci na sebe bere podobu blikajícího kurzoru na prázdné obrazovce počítače, odlupujících se vrstev skutečnosti i umírající pokojové květiny.
režie: Barbora Holzknechtová
originální název: Acedia
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 3 min.
Fascinace: Exprmntl.czSvětová premiéra
načíst další

Kontakt

KONTAKTNÍ ADRESA

DOC.DREAM​
Karlovo náměstí 285/19
120 00 Praha 2

e-mail: info@ji-hlava.cz

Partneři festivalu

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
GEMO
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms

Newsletter

Souhlasím s poskytnutím osobních informací v rámci zásad zpracování osobních údajů. Více zde.

Dní do festivalu

0