české filmy - studentské
[razgovory o važnom]
režie: Georgij Mežujev
originální název: [razgovory o važnom]
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 8 min.
Ponoření se do světa, ve kterém se za největší projev sebeobětavosti považuje smrt za vlast. Režisér ruského původu si naivně myslel, že z takového světa utekl.
4070+1
režie: Albert Husák
originální název: 4070+1
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 7 min.
Film zachycuje fungování a samotnou radost z existence jako takové fotbalové týmu z Litoměřicka FK Třeboutice, jenž je poslední ve v nejnižší fotbalové lize a tím pádem i poslední v republice.
59. vteřina
režie: Kateryna Ruzhyna
originální název: 59th second
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 5 min.
Experimentální film nahlíží drobnohledem entomologa cyklické vzorce chování propojující člověka se světem hmyzu. Stejně jako fíková vosa neodvratitelně nachází smrt při opylování květu fíkovníku, vrháme se i my do tanců vášně a smrti. Přitahováni svůdnou vůní vábení a nevyhnutelnosti definitivního konce. „Věřím, že dokumentární filmy, a umění obecně, dokážou alchymickým způsobem zpracovat realitu tak, aby měla správnou reprezentaci.“Zdroj citátu: Dok.revue
Ani se nenaděješ a už se jmenuješ
režie: Ema Hůlková
originální název: Ani se nenaděješ a už se jmenuješ
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 23 min.
Šestiletá Viktorka se snaží porozumět složitým vztahům ve své rodině. Zároveň se připravuje na narození sourozence a první školní den. S překonáváním všech výzev jí pomáhá její optimismus, hravost a imaginace. Dětské perspektivy, ze které je každý den plný malých zázraků, se drží také kamera. „Nevím, jestli to všechno zvládnu, protože držet v jedné ruce kočárek, v druhé knížku a ještě se k tomu snažit číst…“
Bezmoc
režie: Dariia Kovalchuk
originální název: Bezmoc
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 6 min.
Dokumentární rekonstrukce vyhroceného konfliktu mezi matkou a dcerou se inspiruje filmem Dogville Larse von Triera. K vysoké míře diváckého odcizení přispívají vedené loutky a scéna demontovaná cynickými kulisáky. Tragika přehrávané události vyniká o to více, co o ni zdánlivě aktéři postupně ztrácejí zájem. „Měla jsem mnohem větší úzkosti než teď. Neuměla jsem s nimi pracovat, neuměla jsem se tomu psychickému tlaku postavit a často jsem v důsledku toho něco neudělala nebo nenatočila. Teď něco takového neexistuje.“ Zdroj citátu: AMU
Byt či nebýt
režie: Jaroslav Beran
originální název: Byt či nebýt
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 80 min.
Otrokovice jsou jedním z mála českých měst, která uvedla do praxe koncept „housing first“. V rámci něj jsou osobám bez domova poskytovány sociální byty a podpora, která jim má usnadnit začlenění do společnosti. Časosběrný dokument sleduje osudy pěti lidí, kteří se do projektu zapojili v letech 2020 až 2023.„K životním strastem aktérů našeho filmu jsme přistupovali s empatií, jíž chceme vyvolat větší zájem o pochopení situace lidí, k nimž jako společnost často přistupujeme s předsudečným opovržením.“
Každý svojí cestou
režie: Dominik Pazderka
originální název: Každý svojí cestou
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 11 min.
Pohled na rozdělenou východoslovenskou vesnici. Příběh o nich, o nás a o ohni.
Mezi námi zvířaty
režie: Adéla Kaiserová
originální název: Mezi námi zvířaty
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 21 min.
Ve své pýše a přezíravosti občas člověk zapomíná, že není nadřazen říši zvířat, ale její pouhou součástí. Dokumentární esej klade vedle sebe obrazy vyprázdněné lidské činnosti a zvířecího vytržení z přirozeného řádu. Bez prvoplánového moralizování nás vybízí k reflexi uspořádání světa mezi námi zvířaty. „Tam, kde se setkává svět lidí se světem opeřeným, čtyřnohým a chlupatým, nacházíme pouta, pohledy a názory, předkládáme je, ale nepřekládáme.“ – Adéla Kaiserová
Mincinky
režie: Veronika Tůmová
originální název: Mincinky
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 15 min.
Ve svém filmu se snažím pochopit, jaké to je být máma, ale nebýt tam, kde mámy bývávají, někde doma u svých dětí. Ptám se proto mojí vzdálené tety, která odjela na 4 roky do Banátu, jaké to bylo. Jak se vyrovnávala s tlakem okolí, se stýskáním a vším těžkým i hezkým, co její rozhodnutí obklopovalo. Navštěvuji místo, kde žila a zamýšlím se nad tím, co bych udělala já sama.
Můj drahý ptáčku
režie: Konrad Kosycarz
originální název: Můj drahý ptáčku
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 11 min.
Edek žije se svou ženou a psem v domku u lesa. Kvůli rychle se zhoršujícímu zraku a lásce k hudbě se rozhodne naučit svého psa zpívat.
Neměj strach, bojím se s tebou
režie: Albert Husák
originální název: Neměj strach, bojím se s tebou
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 3 min.
Film je cvičením prvního ročníku Katedry dokumentární tvorby FAMU.
Pár ryb
režie: Veronika Tůmová
originální název: Pár ryb
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 9 min.
Místnost plná bublajících akvárií. Stovky rybiček které od lidí dělí jen sklo. Film je sondou do života manželského páru akvaristů, kteří svůj život zasvětili rybám a sami sobě navzájem. Akvaristika jako práce která nikdy nekončí. Ve svém filmu pozoruji, jak funguje akvarijní burza, kde se ryby kupují i prodávají a přemýšlím, jak hluboký může být vztah jak k rybám, tak k druhému člověku.
Pavla!
režie: Barbora Venclová
originální název: Pavla!
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 15 min.
V 80. letech patřila k výrazným osobnostem české hudební alternativy. Paralelně s tím vystudovala překladatelství a antropologii a stala se odbornicí na gender a subkultury. Portrét hudebnice, feministky a vědkyně Pavly Jonssonové, jejímž celoživotním programem je revolta proti ustrnulým strukturám.„Když jsme si tak užívaly s holkama v kapele, tak jsem si přála, aby víc holek mělo taky kapelu a zažívaly tu obrovskou radost z tvoření.“
Portrét Irmy Geisslové, která umřela smutná
režie: Kateřina Konrádová
originální název: Portrét Irmy Geisslové, která umřela smutná
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 17 min.
Irma Geisslová byla česká básnířka a prozaička, která žila na přelomu 19. a 20. století. S talentovanou autorkou intimní poezie, dnes už literární historií pozapomenutou, vstupuje do pomyslného dialogu režisérka filmu a jeho přímí aktéři. Výsledkem je portrét osobnosti složený z privátních vyznání příchylnosti k dílu. „Film je tak podobiznou setkávání hlasů, slov a gest, byť mnohdy zcela banálních, která obydlují zdánlivě vyprázdněný prostor po zemřelé autorce živou lidskou přítomností.“ – Kateřina Konrádová
Prošek
režie: Konrad Kosycarz
originální název: Prošek
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 2 min.
Plyne Berounka, plave loď, loď řídí Vladimír, loď řídil Otův strejda Prošek. Berounka plave, nic se nemění.
Přes Most
režie: Šimon Gogola
originální název: Přes Most
země: Česká republika
rok: 2023
délka filmu: 15 min.
Nový význam pojmu found footage vtiskuje film, kde se kamery chopí na vyzvání náhodný kolemjdoucí. O městě Most se dozvídáme mnohé na nejpovolanějším místě – v nádražní restauraci, kde se vedou zdánlivě nesouvislé hovory o geniu loci, nenaplněných láskách a ceně, kterou je vždy potřeba zaplatit.„V situacích, kdy si dva takzvaně nemají co říct, je vždy o čem mluvit.“ — Šimon Gogola
Sazenice
režie: Dominik Pazderka
originální název: Sazenice
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 5 min.
Film je cvičením prvního ročníku Katedry dokumentární tvorby FAMU.
Valhalla
režie: Anastasiia Bonadyha
originální název: Valhalla
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 11 min.
Ateliérové cvičení je přibližnou rekonstrukcí toho, co se v červnu 2023 odehrálo v životě ukrajinské střihačky. Zatímco v Praze stříhala přímý přenos ‚boxu bez rukavic‘, její sestra v Dněpru slavila narozeniny a Wagnerova paramilitantní skupina táhla na Moskvu. Uprostřed několika paralelně probíhajících dramat se protagonistka snaží udržet řád boxerského zápasu i vlastního života.
Všichni policajti jsou filmaři
režie: Georgij Mežujev
originální název: Všichni policajti jsou filmaři
země: Česká republika
rok: 2024
délka filmu: 11 min.
Autor zkoumá, co nám zkušenosti s (ne)používáním kamer při policejní práci mohou říci o hranicích dokumentární tvorby. Pro zodpovězení této otázky je divákovi nabídnuto nahlédnutí do tmy, kterou každý film začíná a končí.
Zapsán jako otec
režie: Dariia Kovalchuk
originální název: Zapsán jako otec
země: Česká republika, Ukrajina
rok: 2024
délka filmu: 21 min.
Byl jí jeden rok, když poprvé přišla o otce. Odešel od její matky a nikdy se k nim nevrátil. Teď je dospělá, žije v Praze a bojí se, že už jej znova neuvidí, aspoň jednou. V dokumentárním deníku sledujeme vyslovenou i nevyřčenou korespondenci mezi opuštěnou dcerou a otcem, který brání svoji vlast.„Vztah Ukrajiny s Ruskem je jako vztah s bývalým přítelem, se kterým jste se rozešli sice už v roce 1991, kdy Ukrajina vyhlásila nezávislost, ale zapomněli jste si u něj klíče od svého bytu.“Zdroj citátu: AMU